Steam

STEAM hezkuntza irakaskuntza- eta ikaskuntza-prozesuan zientzien, teknologiaren, ingeniaritzaren, arteen eta matematikaren diziplinak integratzen dituen ikuspegi pedagogikoa da.

STEAM hezkuntza-ikuspegiaz ari garenean, hezkuntza-apustu berri bat aipatzen dugu. Apustu hori duela urte batzuetatik sartu eta finkatu da, eta geratzeko iritsi da. STEAM sistema berritzailea da, hezkuntza tradizionalak ezarritako oztopoak hautsi nahi dituena, zientziaren, teknologiaren, ingeniaritzaren, artearen eta matematikaren zutabeak azpimarratuz. XX. mendearen amaierara arte guztiok parte hartu dugun hezkuntza-eredua aldaketa nabarmen batekin hasi da, eredu integratzaileago baterantz begiratuz. Berrikuntza horren ondorioz, STEAM hezkuntzak protagonismo garrantzitsua hartu du gaur egun hezkuntzan. 

Haurrek etengabe erabiltzen dituzte STEAM trebetasunak beren buruari galdetzen diotenean, esploratzen dutenean, arazoak konpontzen dituztenean eta elkar komunikatzen dutenean. STEAMeko ikaskuntza behaketak egitean, sortzean, galderak egitean eta esploratzean oinarritzen da. STEAMek inguratzen gaitu eta haurrek deskubritzeko prest dago

Zer da STEAM hezkuntza-ikuspegia? 

STEAM hezkuntzak zientziaren eta ingeniaritzaren berezko ikasketa arlo batzuk jorratu ditu duela urte batzuetatik hona. 2000ko lehen hamarkadaren amaieran, STEAM hezkuntzak bere azken forma aurkitu zuen, arte-hezkuntza sartu baitzuen. Hamarkada askotan, bereizita irakatsi diren lau ikasgai nagusiak STEAM hezkuntzak aldatu zituen. Irakaskuntza artistikoa STEAM metodologian sartu da, ikasleentzat panorama onuragarriagoa izan dadin. Horrela, ikuspegi praktiko eta teoriko askoz integratzaileagoa lortzen da. STEAM hezkuntza ezin hobeto ulertu duena eta haren inplementazioan parte hartu duena LEGO Education izan da. 

Hezkuntza-modu hori hiru premisa nagusi betetzen dituen hezkuntza-eremua sortzeko lanari eman zaio: herritarrak prestatzea mende berri bati aurre egiteko (XXI), ohiko gelak birdefinitzea eta jolasa ikasleen gaitasun kognitiboak sustatzeko modu gisa txertatzea; aldiz, pentsamolde teknologikoa eta ezagutza autonomoa sustatzen ari dira. 

Zeintzuk dira STEAM hezkuntzaren abantailak? 

STEM hezkuntza zientzian, teknologian, ingeniaritzan eta matematikan oinarritzen da, ikasleen artean trebetasun analitikoak, arazoen ebazpena eta sormena sustatzeko. Hauek dira ikasleengan dituen onurak:

  • Ikasleak erabakiak hartzeko pentsamendu analitiko eta zientifikoa sustatzen eta sustatzen du. Hori oso onuragarria da ikasgeletatik kanpoko egoerei aurre egiteko unean.
  • Hezkuntza integratuari esker, ikasleei ezagutza teknologiko batzuk izateko aukera ematen die, eta ezagutza horiek etorkizunean edozein lan-eremutan gertatzen den edozein egoeratan aplikatu ahal izango dira.
  •  STEAM hezkuntzak jakintzaren hainbat arlotan ikuspegi pragmatikoagoa ematen die ikaslearen ezaugarri akademikoei. Horrek edozein motatako proiektu edo espezializazio-arlotan parte-hartze handia izatea bermatzen dio.
  •  Metodologia horrek arazoak modu integralean konpontzeko ezinbesteko sustapena garatu du ikasleengan. Gainera, berrikuntza-tresnen eta pentsamendu kritiko eta sortzailearen aukerak sakontzen ditu.

. STEAM hezkuntza-ereduaren oinarriak STEAM eredua izan zen urte haietako ikasleak integratzeko, mundu teknologikoago eta pragmatikoago bati aurre egiteko ondoen prestatuta zegoen eredua. Aro berri bati hasiera ematen zion ikuspegi berri horrek oinarri hauek zituen:

Diziplina anitzeko prestakuntza: Horri esker, ikasleek ezagutza-gaitasun handiagoak dituzte, eta ekintzailetzaren, berrikuntzaren eta zientziaren arteko lerrokatzean oinarritzen dira. Gainera, modalitate horrek haurrak enplegagarritasunerako prestatzea proposatu zuen, hau da, beren espezializazio-arloan lanpostuak lortzea.

  •  Prestakuntza analitikoa eta zientifikoa: Gaur egun, eta 2021ean biziz, lan esparrua zein aldakorra den ikus dezakegu. Horren arrazoia teknologia berriek proposatzen duten egoera koiunturala da, hala nola maiz aldatzen diren jokabide sozialak. Mundu honetan, ikasleak trebatuta ateratzen dira berregokitzeko trebetasunarekin, kritika sozialarekin eta errealitatea zuzen hautematen duen pentsamendu zientifikoarekin.
  • Gizarte osoaren eraikuntza integratzailea: STEAM ikuspegiak hezkuntza eta lan mailako jokalari guztien komunikazioa egiten du, bere garapen elementu nagusietako bat. Komunikazio horrek tokiko maila, maila nazionala eta nazioartekoa barne hartzen ditu, planetaren inguruan ahalik eta herritar gehienei mesede egiteko proiektu proaktiboetan sakontzeko

STEAM modalitateak ezagutzak ikasteko oinarrizko tresnetako bat praktika izatea lortzen du.

STEAM metodoak alderantzizko metodologia proposatzen du, non ikasgeletatik kanpo aurrekotasunarekin batera lortzen den ikaskuntzak ezagutzetan lagunduko duen. Horretarako, STEAMek zenbait parametro proposatzen ditu behar bezala inplementatzeko:

  • Programazio- eta robotika-kode irekien bidez teknologiari buruzko ezagutzak eskuratzeko hainbat pedagogia hartzea ezartzen du. Mindstorms Legok eta Scratchek ematen duten inspirazioa izan ohi dira horretarako egokienak.
  • Ikasketa-arloetako hezitzaileen etengabeko parte-hartzeak erabateko garrantzia du metodologien eta ezagutzen administratzaile gisa. Nekez aplikatuko litzateke STEAM metodologia, ikasleen eta ikasleen artean komunikazio zuzenik ezarri gabe.
  • Espazio fisikoen egokitzapenak eta zirkuitu pedagogiko baten girotzeak proiektuak eraginkortasunez garatzeko aukera emango die ikasleei. Kasu horietan, espazio horiek matematika, zientzia, arte, ingeniaritza eta teknologia ikasgeletan egon daitezkeen ertz berberak izan behar dituzte.

 

Metodologia horrek aukera ematen du proiektuaren bilakaeran eskuratutako ezagutzak, trebetasunak eta trebetasunak praktikan jartzeko. Era berean, komunikazio-trebetasunen entrenamendua ahalbidetzen du, lortutako irtenbidearen defentsarekin lotuta.

STEAMek proposatzen duen ikuspegia askoz ere ikuspegi integratzaileagoan eta etorkizunera begirako ikuspegian oinarritzen da. Hala ere, haurren etorkizunaren alde ahalegintzen diren irakasleek hartzen duten konpromisorik eta rolik gabe, ezingo litzateke horrelakorik egin.